2010-06-16

my photograph won't disappoint you

En av de första – om inte rentav den allra första – postningarna från Miss Gillette handlade om att man skulle klaga mer. (I backspegeln ser jag att det fanns goda skäl för mig att välja att börja just så, fast det var inget jag hade upptäckt vid den tidpunkten.)

Att klaga kan vara konstruktivt om man gör det på rätt sätt. Exempelvis tröttnade jag till slut på Makens frukostbordstirader om de korkade lokalpolitikerna. Att jag höll med visste han redan. Att han i det diskussionsforumet skulle åstadkomma nån ändring var givetvis uteslutet. Att gallfebern som aldrig fick utlopp bidrog till att försura hela vår vardag var inte osannolikt. Numera kanaliserar han sin irritation i initierade insändare i lokalblaskan, och tänk: det har inneburit en liten men dock märkbar höjning av trevnaden här hemma. Det är faktiskt stärkande att göra sin röst hörd. Även om en insändare i lokalpressen inte förändar världen gör man ändå ett inlägg i debatten. Man förhöjer sin klagan från gnäll till opinionsbildning. Den skillnaden är mer än nominell.

Själv dämpade jag idag adrenalinhalten i kroppen genom att meddela Extrafilm vad jag anser om deras erbjudande om att gratis framkalla ett obegränsat antal bilder i 10x-format. Hurra i überkubik! var ju den omedelbara tanken hos mig, som ligger tre år efter med framkallandet av mina digitala bilder. Men vid närmare läsning framgick att man förutom frakt (som är rimligt att själv stå för) skulle betala en "avgift" per påbörjat 50-tal bilder. Avgiften var 39 kronor vilket, som den k. läsaren själv snabbt räknar ut, ger en "avgift" per bild om lägst 78 öre och högst 39 kronor. Det kallar inte jag för gratis. Faktum är att jag blev så förbannad på bondfångeriet att jag skrev till företaget, sa upp prenumerationen på deras nyhetsbrev och talade om att jag inte vidare ämnar anlita deras tjänster (vilket är sant: Extrafilm har en rad vassa konkurrenter).

Troligt är väl att de inte bryr sig nämnvärt om just mitt mejl. Men utgör det en beståndsdel i en stor mängd likartade mejl får det med ens större tyngd än det har i sig självt. Och själv har jag tagit steget från kverulant till bestämd konsument.