2010-07-03

då försöker vi igen

Antalet plusgrader i skuggan, 29, överstiger med sex enheter antalet kronor som Miss Gillette hemfört i kontanter* efter sin debut som utställare i en bakluckeloppis. Som arbetsinsatsen tog fem timmar i anspråk blev timförtjänsten fyra kronor och sexti öre vilket förmodligen är den siffra man bör uppge på ansökningsblanketten för socialbidrag. Alternativa räknesätt ger timlönen 21,80 (räknat på nettoförtjänsten före inköp av annat mög än det nyss sålda, egna möget) eller bruttotimförtjänsten 61,80 (totala försäljningssumman före avdrag för monterhyra, om man nu kan kalla en gräsplätt för monter).

Bakluckan sitter i andra änden, jag vet, men
jag ville visa hur den första bil som fanns i
mitt hem såg ut. Den köptes för barnbidrags-
pengar av barnas då ensamstående, stude-
rande (blivande) mormor.

Men!

det var inte för pengarnas skull jag ville sälja, utan för att ge rum för luft och ljus i vårt hus. Om detta suckade Maken igår sent, när vi rotat fram sånt vi kan tänka oss att avstå från, att det sorgliga är att även om du får sålt alltihop kommer det ändå att se likadant ut här hemma. Nånting ligger det väl i detta, men mentalt var det ett lyft för mig att stå på loppis. Vi har ju rensat. Och det utrensade släpper jag inte tillbaka in.

Mycket av det jag hade trott skulle gå att sälja (filmer med Svarte Orm, ett skitfult glastroll, ett cedeställ i form av en dinosaurie) tittade folk inte ens åt. Vad är då folk sugna på såhär den första semesterdan? Kattburar. Dominatrixstövletter med dödskallespännen. Bisarra estniska vaser. Typ.

Roligt var det i alla fall, tillräckligt roligt för att upprepas. Till hösten så! Tyvärr är hela förrådet av kattburar, dominatrixstövletter med dödskallespännen och bisarra estniska vaser nu tömt, men trenderna är ju så kortlivade numera att populasen garanterat efterfrågar helt andra saker om några månader. Vi får gräva lite djupare i uthusen och se vilka exotiska skatter som dväljs där.

*Julflickan sålde för 27 kronor och hade med sig hela summan hem (läs: Miss Gillette sålde av den icke närvarande Julflickans saker för 27 kronor och stoppade hela den summan i hennes portmonnä).