2010-01-14

in our world of plenty

Jag älskar verkligen mobiltelefonin för dess omedelbarhet. Att alla mess jag skickar kanske inte är sådär alldeles livsavgörande medges gärna, men det finns faktiskt såna som är det – bokstavligt talat. Mer än en gång har jag på reklamplats läst en appell från nån välgörenhetsorganisation och tjongat iväg en slant till människor som behöver den bättre än jag. Nyss gjorde jag det till Röda Korsets nödhjälpsinsats på Haiti. Så otroligt enkelt: pengen läggs bara till teleräkningen, man märker inte ett jota. Den ryggmärgsnära tekniken, som kan vara rena fördärvet i andra situationer (exempelvis telefonlån), är alltså en välsignelse för en del.

Messa akut haiti till 72 900, så flyger en av dina femtiolappar till en del av jorden där i-landsproblem tyvärr inte existerar.