2008-12-19

she's cooking up a dream

Väntar på besök av min allra äldsta väninna Guldlock. Vi har känt varann sen vi var tre! Tre var vi också till antalet, men trojkan är sen länge upplöst och det är väl frågan om den sista gången vi träffas allihop på samma plats och gång inte var när Guldlock gifte sig för fjorton eller femton år sen.

Har ägnat dan åt att feja och garnera en smula. Itschy-kitschy ya-ya here parafraserar jag Lady Marmalade och pyntar sålunda:

Ängeln i mitten är den första jag köpt i hela mitt liv! Jag är ingen
änglatramserska! Men i år fick jag plötsligt ett sug; det var nog för att vi
var i Mora just då och allting kändes så exotiskt. En porslinsängel är lika
udda i mitt hem som en balinesisk begravningsmask.


Medan jag väntar på att kakan ska kallna såpass att gelatintäcket går att lägga på funderar jag på mat som kan komma att hamna på julbordet. Kanske har nåt av dessa recept varit med här förut, men det är i så fall inget som vare sig ni, k. läsare, eller jag minns. Två sillar, ett tillbehör och en kaffekaka blir det om ni följer nedanstående. Allt är superenkelt att laga, annars skulle jag aldrig göra det – jag är nästan löjligt lat i köket.

Saffranssill

Blanda 3 dl gräddfil, 2 dl majonnäs och silad ättikslag från 400 g färdiginlagd sill. Hacka en halv purjo. Tärna 1 äpple fint, gärna med skalet på. Rör ner i jôrpan. Krydda med 1 pkt saffran och 1 krm kajennpeppar, skär sillen i lagoma bitar och blanda i.

Västerbottensill

Blötlägg 1 burk inläggningssill över natten (byt vatten flera gånger, annars blir silleländena på tok för salta). Häll av vattnet och skär sillen i mumsstora bitar. Blanda ner sillen i en jôrpa bestående av 1 dl majonnäs, 1 dl matlagningsyoghurt, 1,5 dl vällalgrad, riven västerbotten, 1 pressad vitlöksklyfta och 1 msk dijonsenap som smakats av med kajennpeppar, salt och svartpeppar. Den här sillen måste man äta ibland för att leva ett fullödigt liv.

Rödkålschutney

Fräs ca 500 g strimlad rödkål, skiva 1 gul lök och 1 skivat/tärnat äpple i 50 g smör, ca 10 minuter under omrörning. Tillsätt 2 msk riven ingefära, 1 hackad chilifrukt, 2 dl rödvin, 0,5 dl soja och 3 msk sirap eller honung. Låt puttra knappt 30 minuter, rör då och då. Smaka av med salt. Lite fjong till skinkan, inte bara för norrmän!

Lingoncheesecake

Blanda 150 g krossade pepparkakor med 75 g smör. Tryck ut i form med löstagbar botten, ca 24 cm i diameter. Häll över en smet av 200 g ost av philadelphiatyp, 2 dl lätt-crème fraiche, 3 ägg, 0,5 dl socker, 2 tsk vaniljsocker och 1 dl rårörda lingon (går med vanlig lingonsylt också om det kniper, fast tänk på att den är sötare). Grädda 30 minuter i 175 grader och låt svalna. Täck med lingongelé: Blötlägg 2 gelatinblad i vatten i 5 minuter. Krama ur vattnet och lägg bladen i en kastrull med 2 dl outspädd lingondricka. Värm tills gelatinet löst upp sig. Ställ svalt, gärna över natten står det i receptet, men jag har just hällt på gelédrickan och hoppas på att gästerna blir försenade.