2008-11-17

reading potato crisp design

Utmanande är hon, Lotten. Och jag är ju ingen talare precis, men … alltså jag brukar inte anta utmaningar, men eftersom utmanerskan hade kallat ungefär fyrahundratolv personer till den här utmaningspumpen tänkte jag vara med. Det finns säkert nåt bloggvärldspris för den som lyckats få flest personer att anta samma utmaning, och finns det inte det kan det mycket väl instiftas – jag såg att det var nån som efterlyste bloggprisutdelningar: vassego, mitt lilla idébidrag.

Första gången jag …

1. … åt tacos var uppenbarligen ytterst förglömlig. Jag minns verkligen ingenting. Men jag minns att jag ännu vid tio års ålder inte hade ätit hamburgare ity det av moderskapet ansågs kulturimperialistiskt och förkastligt på alla sätt och vis.

2. … körde bil var jag tolv och fick köra morsans Audi 60 på nån lagom krokig landsväg på (håll i er nu) landet nånstans. Det gick bra och var roligt, och ifall det var det som födde min fascination för allt motordrivet ämnar jag bjuda mina egna döttrar på en liknande upplevelse.

3. … sov i tält var kanske inte vid den förmodligen nollgradiga fjällbäcken på den skotska heden, men det är första gången jag minns. I bilradion spelades låten Sugar Me med Lynsey dePaul. En gång. Detta tilldrog sig 1977. Nästa gång jag hörde den var 1998. Då kunde jag melodin exakt. Antingen är det en exceptionellt välskriven låt eller också är det nåt med mitt minne som jag borde försöka slå mynt av.

4. … drack alkohol var nånstans i Alperna. Jag var tolv och fick en liten slatt barnsprit, Kahlua tror jag visst att det var, av mina dagars upphov, som efter några år dock började blåneka harmset till att detta nånsin timat i sinnevärlden. Men det har det, och även om det inte födde nån fascination för nånting alls så är det inget jag ämnar bjussa mina egna döttrar på. Några få dårskaper får räcka, hela registret behöver de inte exponeras för i förtid.

5. … fick ett jobb vet jag inte riktigt, men förmodligen är det sommarjobbet som jordgubbsplockare som ska skrivas in här. Det jobbade jag med somrarna då jag var tretton, fjorton och femton och för första lönen köpte jag en splajdans ny cykel. För den tredje köpte jag en stereo, min första egna. Vad den andra förslösades på förtäljer icke minnet.

6. … stod på en scen kanske var under en skolpjäs i tvåan. Jag minns inte vad jag spelade, men Patrick var i alla fall riddaren/prinsen och antagligen var Sussi prinsessan. Sussi var klassens tuffing/snyggtjej och Patrick var klassens snyggkille. Jag var ihop med honom i två veckor då i det hämningslöst seriemonogama lågstadieklimatet, när alla var ihop med i stort sett alla under åtminstone nån dag. Man gjorde ingenting tillsammans, det var inte ens säkert att man träffades en enda gång på tu man hand medan man var ihop, men ändå var det himla noga vem som var ens kille/tjej. Min största bragd under den här tiden var att jag tjatade mig till att vara ihop med Henke som aldrig ville vara ihop med nån men som till slut gav efter för att slippa mitt käxande nån himla gång. Jag fick inte tala om det för nån och han gjorde slut dan därpå, men jag var nöjd ändå.

7. … svimmade var under luciatåget i sexan. Jag var tärna, så det berodde inte på rampfeber, men det var så syrefattigt bland alla de levande ljusen och så trångt i ledet att benen vek sig under mig. Halvstor uppståndelse. Ganska genant.

8. … svarade på en fånig enkät vet jag verkligen inte. Varför har dom såna här frågor? För att man ska kunna ge prov på sin förmåga att prata bort ämnet och säga nåt kul istället? Är det inte i själva verket just den här punkten som är den stora utmaningen?