2011-09-06

but there may be a meteor shower

Räck upp handen den som inte varit på Rättviks långbrygga! … Mhmm … se här då:

En alldeles intagande anblick. Och ni vet väl att Siljan är den
vattenfyllda delen av kratern efter meteoren som slog ner här
för några hundra miljoner år sen? Siljansringen syns inte så
tydligt på Wiki-bilden, men när man tittar på en geologisk
karta som visar förekomsten av olika bergarter är det som
om nån hade ringat in kratern med understrykningspenna.
Det fick jag och Meteor– förlåt: Mentormamman se när vi
hardcoreturistade på Öland i somras.

Egentligen är det svårt att fatta varför man blir så begeistrad av nåt så enkelt som en evighetslång träbrygga rätt ut i en sjö, men så är det i alla fall. Längst ut ligger en konstgjord ö och en liten vågbrytare; det är väldigt fint men väldigt blåsigt, jag vet inte om det jämt blåser lika mycket en halv kilometer ut i Siljan, men det har gjort det alla gånger jag varit på långbryggan (det vill säga två). Badat har jag också gjort varje gång jag varit där, och det har varit omotiverat kallt i vattnet. Den här gången hade jag min egen lilla säl Skolflickan med mig, annars vete katten om jag hade vågat mig i vattnet. Men vi hetsar varann litegrann, hon och jag. Näej, jämrar vi oss, fy blajan! och Jag törs inteeee! men sen är det en av oss som vältrar sig i stånkande och dyker upp igen stänkande och frustande och då måste ju den andra i också. Vattnet långbryggan står i är så grunt att man kan vada hela vägen ut om man skulle få för sig det. Med jämna mellanrum kommer trätrappor ner till vattnet, och det gillade Lillis även om hon inte badade. Och Skolflickan och jag dök efter pantflaskor längst ut, så detta äventyr genererade några slantar i grisen det med.

Dyka är ofta enda sättet att komma i.

Miss Gillette avslutar som hon plägar: åk nu dit och begapa sevärdheten! Lämpligen passar man på att boka plåtar till nåt evenemang i magnifika Dalhalla samtidigt, tipsar hon. Däremot vet hon inte om det finns nåt att göra i själva Rättvik, men nåt får faktiskt den k. turisten ordna på egen hand.