2011-09-02

two eggs, over light, home-made apple pie

Vårt dagliga bröd kan förstås vara de limpor som Maken just gräddat klart, men det kan också vara tårta, och det vet ju varenda k. läsare vad Marie Antoinette aldrig sa egentligen: att om dom inte kan äta bröd så får dom väl äta tårta då. Och tårta, det får man äta även dan efter att man fyllt år, så det har vi gjort. Den dagliga tårtan kan även ta sig formen av barnaklappad och därefter filéad och smörstekt abborre med hjortronkräm, egen potatis och egna kantareller. Eller kräm på egna äpplen. Eller oxtunga, som i detta nu står på balkongen och svalnar i sällskap med en hel massa hemplockat och hemlagat. Tungan måste jag visa. Den vägde två kilo, så jag var tvungen att dela den innan den åkte i tryckkokaren, men såhär såg den ut när jag kom hem med den:

Till min stora glädje har det öppnat en ny gårdsbutik med gårds-
slakteri nära oss. Mannen som säljer köttbitarna har med egna
händer slaktat djuren, som hela sitt liv har gått och betat precis
runt knuten. Där säljs också ägg från höns som bor i ett gammal-
dags hönshus, ekologiskt odlade grönsaker och annat hemknåp.
Just tungan tillhör matbordets härligaste fröjder för mig: mörare
och smakligare köttbit är svår att hitta. Och billig är den!

Efter denna kanske chockartade syn behöver man kanske nåt att vila ögonen på som är mer glättat och lättare att ta till sig:

För första gången jag kan minnas har vi ett nästan perfekt
äppelår. Vi har fått få frukter, men friska och stora –
se bara, ett JP Bergius stort som en halv kvarting! (Fniss.
Det är en såndär minisnapsflaska, men det fattade ni ju.)
De första åren som fru och hemmansägare ville jag prompt
ta vara på vartenda äpple som växte här. Det var ett sjå,
och alldeles rutinerad på fruktförvaring var jag ju inte. Men
kräm åt vi så det stod härliga till, Maken och jag.

Avslutningsvis vill jag för första gången dela med mig av en tvångstanke jag har, nämligen att lådvinskranar ser ut som fåret Shaun. Snälla, säg att det finns fler än jag som lagt märke till det!

Man vet inte om man vill krana mer eller mindre. Men jag vet
att jag vill hitta på ordet lådvinskram för en redan välkänd
företeelse.