2011-08-16

hoot and holler for more

En glad nyhet skuttade in i inkorgen idag: barnserietidningen Tivoli kan fortsätta att ges ut, mot alla odds!

Jag hade ingen aning om att den här tidningen fanns förrän en kollega på en mejllista spred nyheten att den skulle läggas ner. I det här landet finns det nämligen enligt uppgift inte en enda serietidning för barn som inte ges ut av Egmont, som förstås också kontrollerar all distribution av serier i handeln. Och som märkligt nog inte kan tänka sig nån som helst konkurrens.

Under sommaren har det fantastiska dock hänt att folk har spritt ryktet om Tivoli. Man har kunnat teckna sig för en prenumeration som skulle bli verklighet om tillräckligt många intressenter gick att få ihop. Och nu blir det alltså av!

För min del passar det jättebra att prenumerera på Tivoli eftersom jag har två barn i lämplig ålder och börjar tycka att Bamse känns väl enahanda. Men eftersom Egmonts Goliatfasoner gör mig rasande kan det mycket väl hända att jag hade skrivit upp mig på en Davidsprenumeration ändå. Kanske finns det de bland mina k. läsare som känner likadant. Klicka i så fall på länken till tidningen och välj "prenumerera" på startsidan.

Jo, visst är det här reklam. Och nä, jag gillar inte reklam. Men i det här fallet är jag övertygad om att jag gör en god kulturgärning på detta sätt, så jag hoppas på överseende, ja rentav bifall, från den k. läsekretsen. (Bilden har jag lånat från förlagets webbplats helt utan att fråga, men eftersom jag propagerar för deras produkter tänker jag att det kan vara i sin ordning ändå.)