2012-02-07

he won the lottery and died the next day

Följer en riktig rysare i okänt antal avsnitt hos Bloggblad. Det handlar om trisslotter där varje omgång leder till att skraperskan vinner nya lotter. Hur länge det ska fortgå vet man inte … Själv tillhör jag dem som praktiskt taget aldrig köper lotter. Däremot

har jag utträtt ur klubben för folk som säger Men om man aldrig köper nån lott kan man ju heller aldrig vinna! för det är bevisligen inte sant. Hör här:

en måndag i höstas stod en utflyttad körkollega vid replokalen vid sedvanlig övningstid. Han hade fått en liten stund över i logistikschemat kring sönernas fritidsaktiviteter och ville titta upp och säga hej. Tillfrågad om varför han alls skötte barnens markservice (han har flyttat till en annan landsände) fnissade han till och berättade att hans före detta fru hade vunnit en tvåveckors resa för två till Kina.

Utan att ha köpt lott.

En vacker dag hade man ringt och meddelat att hon vunnit första pris i ett reselotteri. Eftersom hon inte ens kände till lotteriet ifråga hade det tagit en god stund att övertyga henne om att det inte var nån busringning, utan att hon verkligen hade vunnit den där resan. Men hur var det möjligt? Till slut kom det fram att en bekant hade köpt en lott i hennes namn. Och det råkade alltså bli en stor fet vinstlott.

Så ni ser: man kan visst kan vinna på lotteri utan att ha köpt lott. Jag har därför lagt in önskemål om att slippa vinna en livstidsförbrukning av matjessill eller liknande, utan att det helst ska vara pengar (belopp med många siffror och inga kommatecken tack), men att bilar och resor för all del också går bra. (Medan morfar levde hände det att jag tittade på Bingolotto för att sällskapa och hjälpa till att kryssa siffror på kupongerna och sådär. Programmen var bedövande trista, men en gång fick Loket en karl på tråden som skulle öppna de där lådorna, ni vet, för att plocka åt sig så bra vinster som möjligt. Den här mannen hade alldeles uppenbart fått sköta telefonerandet eftersom ingen annan i familjen vågade, för han var ohöljt sarkastisk och gjorde inte det minsta försök att dölja att han fann hela företeelsen idiotisk. När lucköppningen resulterade i att han vann en års- (eller var det livstids-? nå, det kan ju vara detsamma) förbrukning på en optikfirma sa han knastertorrt: "Vad bra. Jag och min fru har åtta barn och vi är närsynta allihop." Tyvärr kan jag inte återge tonfallet, som naturligtvis uttryckte oändligt mycket mer än bara repliken.)

Men nu vet mina k. läsare i alla fall vad som gäller.