2011-05-31

även lagom söt konserverad gröt

I förbifarten noterar Miss Gillette att bloggens vägmätare slår om till 700 när hon pubbar den här anteckningen. Men egentligen hade hon bara tänkt redogöra för sin reaktion när hon häromdan i en tidskrift fick se en halvsidesreklam för ett rödvin. Flaskan såg lockande ut med en ganska stram etikett, och beskrivningen av vinets smak kom det att vattnas i munnen på henne. Det var blåbär och choklad och varmridna ekfat om vartannat och hon tänkte att det där vinet, det måste jag få smaka på, jag ska köpa en flaska och hon riktigt kände hur det ångade aromatiskt och lockelsefullt upp mot henne ur glaset när det hade fått stå uppslaget en stund och

och sen smällde hon sig själv på fingrarna med stållinjalen och sa att bland alla viner hon nån gång skulle komma att köpa skulle just precis det vinet aldrig finnas med eftersom hon hade, eftersom hon trots sin tämligen goda medvetenhet och höga påsinvaktnivå hade fallit för den där annonsen, fallit för den inte bara på impulsplanet, utan så till den grad att hon formulerat en medveten tanke som gick ut på att hon skulle spela annonsörerna i händerna, dansa efter deras flaskflöjt som en lobotomerad cirkusmus och stoppa sina pengar i deras ficka. Ånä. Blir inget med det. Om inte annat för att dryckens bouquet skulle ha en obehaglig bismak av lättledd stackare.

Nog vet Miss Gillette att hon påverkas av reklam på fler sätt än hon är medveten om. Men kan hon värja sig så gör hon det.