2009-10-23

I had my goggles pulled off

Nej, det blev inte lågoddsaren som hamnade i vinnarcirkeln trots att den var med och kämpade in i det sista. På upploppet blev den omsprungen av en dark horse med så mycket krafter kvar att den formligen forsade förbi, lekande lätt. Fast mörk är hästen inte, utan kopparröd: en fux. Likafullt innebär segern att nytt pass måste has. (Hasor, länder.) Pass: som i passera, passerad, passé. Förpassning, anpassning, till pass. Barnpassning – nej, pass. Passar ej. Fux pass!

Det nya passet kräver symmetri. Inget hår i ögonen. Allvar. Inte ens ett litet smil? Inte skuggan av ett leende. Det elektroniska fotot av ansiktet kommer senare att användas i maskinell ansiktsidentifiering. Och så namnteckningen. Du har två efternamn – jag råder dig att skriva båda. Det kan jag inte. Jag kan inte förvanska min handstil. Det här är den jag använder, jämt. Det här är jag. Det här är ju jag. Men märkligt nog betyder den svindlande kostnaden att det hela är ett provisorium, giltigt endast en enda resa. Pass partout, mais non. Vid återresan fråntas man detta pass. Pass encore.

Vem är man sen? Hur kommer nästa pass att se ut?

Etiketter: ,