2011-03-15

hvis du er flink

På fik med Lillis. Vi satt i godan ro och mumsade på varsin godbit och delade en flaska … vad man nu ska kalla den där apadyra drycken som kallas naturlig men är så konstgjord den kan bli, inte saft inte juice inte läsk, och jag nuddade lätt med kanten av mitt glas mot hennes. Då tog hon ett andetag som lät sådär utstuderat tålmodigt och sa: "Det är fri drickning, mamma."

Vi pratade om "fri drickning" i förrgår när hon plötsligt ville skåla var fjärde sekund, vilket blev aningen påfrestande, och då var det nytt för henne. Men när jag alldeles nyss googlade på fri drickning såg jag att hon lärde sig det för nästan prick ett år sen också. Av detta kan man lära att ganska små barn faktiskt inte kommer ihåg precis allting de snappar upp, men framförallt kanske att man själv är pinsamt monoman. Och jag vet inte om det gör saken, världen eller nånting annat heller bättre att den pinsamheten är googlingsbar numera.

Fast det hindrade ju inte att det lät himla snärtigt, det hon sa till mig på fiket idag.